ReisMee met Marieke en Roy!

Roadtrip Australia deel 1

Aanvankelijk was het idee om deze roadtrip te beschrijven in 1 verhaal, maar er gebeurt gewoon té veel tijdens deze roadtrip! Koala's, dolfijnen, babyschildpadjes, kangoeroes, papagaaien en andere vreemde vogels, we hebben ze allemaal gezien! Tel daarbij op de meest fantastische strandjes, stadjes en Marieke der verjaardag. Kortom; hierbij deel 1.

Het begon allemaal in Brisbane, waar we de camper ophaalden. We hadden een stoere hippie camper gehuurd, maar kregen gratis en voor niets een upgrade! Een camper met een verhoogd dak en een uitgebreide keuken! Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen, al had Marieke wel graag een bloemenprintje op de camper gehad. Eenmaal op de weg blijkt dat links rijden dan toch best onhandig, bij de eerste de beste rotonde ging het al verkeerd!

Wink
Gelukkig went het snel, en lijkt het inmiddels alsof we nooit anders gedaan hebben.

De eerste camping die we konden vinden lag in het plaatje Redcliffe, net nabij Brisbane. Blijkt meteen dat niet alleen Nederlanders graag over het weer praten. Alleen valt er hier zo weinig te klagen met tempraturen van tussen de 25 en 35 graden.

Wink
We maakte er ook kennis met een Australiër die precies wist waar we wel niet heen moesten, altijd handig! Hij pakte onze kaart en begon driftig van alles en nog wat aan te kruisen; dolfijnen, schildpadjes, snorkelen, duiken en steden. Het stond er plots allemaal.

We pakten de lijst erbij en begonnen met de dolfijnen. Er zijn in heel Australië slechts drie plaatsen waar je wilde dolfijnen kan voeren, wij bezochten Tin Can Bay. Een dolfijn doet echter niet aan uitslapen, rond 7:00uur in de morgen verschijnen de eerste dolfijnen al. Wij moesten de wekker ervoor zetten, maar stipt om 7:00uur stonden we keurig tot aan onze knieën in het water! Meteen al kwam de eerste dolfijn al even dag zeggen. Een fantastisch gezicht! Zo dichtbij, ook veel groter en meer gehavend dan gedacht. Na wat algemene informatie en uitleg over wat wel maar vooral niet(!) mag konden we de dolfijnen voeren. Ook dit was weer een prachtige ervaring! Spijtig genoeg waren we onze camera vergeten en hebben we dit spektakel niet kunnen vastleggen op de gevoelige plaat.

De volgende plaats die we aandeden was Bargara. Deze plaats is zo bijzonder omdat de Loggerhead schildpad hier eitjes legt. Deze eitjes komen uit zo rond januari t/m maart, wij waren dan ook best laat met 9 april. Sterker nog, we hadden de laatste twee tickets van het seizoen! Wat een geluk! Je hebt namelijk een ticket nodig om 's avonds überhaupt het strand op te mogen wandelen samen met een Ranger. De avond begon om 18:30uur, verzamelen bij het strand c.q. beschermd natuurpark. Voor de beeldvorming, het is hier om 18:00uur al helemaal donker. Eenmaal ingecheckt is het wachten, wachten en nog eens wachten. Rangers wandelen intussen van nest naar nest om te kijken of babyschildpadjes niet stiekem het strand verlaten. Zodra dit wel het geval zou zijn, mocht een groepje mee het strand op om het ‘Turtle Hatching' waar te nemen. Helaas was er om 22:00uur nog steeds geen beweging in de diverse nesten. Gelukkig mochten we, omdat het de laatste dag van het seizoen was, toch het strand op om de nesten uit te graven. Dit gebeurt voor statistische doeleinden, en omdat sommige schildpadden vast blijven zitten in hun nest. Eenmaal aangekomen bij het nest, begon een Ranger het nest uit te graven, den uiteindelijk verscheen er een klein Loggerhead babyschildpadje! Als een superster werd ze ontvangen, want iedereen mocht even een foto maken. Wij natuurlijk ook, zie kopje foto's!

Het is hier inderdaad een echte beestenboel, maar wel erg mooi! Zo leeft hier de papegaai net zoals we in Nederland mussen en duiven hebben. Je ziet tijdens het rijden ook regelmatig een kangoeroe wegspringen en wanneer je goed oplet zie je zelfs koalabeertjes! Is weer is wat anders dan een hertje. Eigenlijk ook helemaal niet zo gek als je bedenkt dat Australië bijna twee keer groter is dan Europa, maar dan met een populatie van 22 miljoen mensen!

Wink

Zelfs van Marieke der verjaardag hebben we 1 grote beestenboel gemaakt! De camper was plots versierd met slingers, er lag chocoladetaart in de koelkast, 's avonds lekker uiteten geweest én we gaan weer duiken! We zitten inmiddels in het plaatsje Airlie Beach voor de Whitsunday Islands, heerlijk!

Tot een volgende ronde, and have a great (barrier reef) day!

Marieke & Roy

Tessa

Waauw wat blijft het gaaf om te lezen!! Krijg nu nog meer de behoefte om naar Australie te gaan!

xxTessa (viareva, weet niet of je er meer kent;))

Betty

wat een prachtig verhaal. Ik ben ook heel benieuwd naar jullie ervaringen met Australiërs. Hoe leven ze, hoe is het eten. Mooie huizen? Voor als ik nog eens wil emigreren, snap je?

Jeannette.

Heey Betty,
Mag ik dan met je mee??

Jeannette.

Een prachtig en leuk verhaal weer,genieten we echt van.
xxxx mam en pap.

Betty

Tuurlijk Jeannette,
moeten we wel een ruime garage voor onze scootmobiels