ReisMee met Marieke en Roy!

Lazy Laos

'Ladies and gentlemen. On behalf of the entire crew welcome aboard Lao Airlines, flight QV322 from Hanoi to Vientiane, Laos'.

Deze zin was voor ons tevens het startschot voor een nieuw avontuur; Laos! Zo her-en-der van medereizigers al positieve verhalen gehoord, en volgens de Lonely Planet zijn Laotianen zo ongeveer de meest vriendelijke mensen op onze aardbol. Dat belooft wat!

Vientiane is de hoofdstad van Laos met ongeveer 500.000 inwoners. Een behoorlijke stad dus met o.a. een eigen Arc de Triomphe en belangrijke tempels! Deze bruisende stad ligt prachtig in een bocht direct aan de imposante Mekong rivier. Klinkt groots, onze eerste indruk was echter; zitten we eigenlijk wel in Vientiane? Zijn alle inwoners misschien met vakantie? Waarom is het zo rustig op straat en waar zijn de brommers? We bleken uiteindelijk wel gewoon in Vientiane te zitten, een hele opluchting! Vientiane blijkt gewoon een groot dorp a la Dieren, alleen met een eigen Arc de Triomphe én belangrijke tempels! Het is er op straat echt een stuk rustiger in vergelijking met hele drukke steden!

Wink
We besluiten nog even de stad wat uitgebreider te verkennen en vragen de hoteleigenaar keurig om een plattegrond. Deze beste man blijkt helaas allerminst vriendelijk! Hij probeerde ons zelfs nog de plattegrond te verkopen waar toch duidelijk op stond 'Free Copy'. Ach, iedereen heeft wel is een off-day. Deze man heeft waarschijnlijk een goede nachtrust nodig, net als wij na zo'n drukke dag.

De volgende ochtend weer vroeg uit de veren om cultuur te snuiven. Blijkt vervolgens dat het ontbijt gewoon gratis is! Daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen, kom maar op met dat ontbijtje! Helaas dacht diezelfde hoteleigenaar daar helemaal anders over. We waren namelijk 5 minuten te laat, 10:05! En dan te bedenken dat hij ons überhaupt niet had ingelicht over een eventueel ontbijtje. Kortom, uitchecken maar! Uiteraard nog even revanche genomen en 4 klanten kunnen wegkapen! Zo ontmoeten we Mirjam en Anita uit Nederland en Clare en David uit Engeland. Met Clare en David kunnen we goed opschieten, we besluiten om gezamenlijk door te reizen. Elk nadeel heb zijn voordeel!

Wink

Na 4 dagen Vientiane was namelijk Vang Vieng aan de beurt. Vang Vieng staat eigenlijk alleen maar in het teken van feesten en relaxen! Meest bekende attractie van Vang Vieng is het tuben. Je huurt een grote opblaasband en wordt 5 km verderop gedropt bij de rivier. Deze rivier voert je dan weer terug naar Vang Vieng, is het idee. De verrassing is dat om de 10 meter een soort van kroeg is gebouwd, waar iedereen heerlijk aan het feesten is! De beats van de verschillende kroegen galmen over het water en elke kroeg heeft wel een spectaculaire glijbaan of zipline het water in. Samen met Clare en David (daar zijn ze weer!) begonnen we vol goede moed aan het tuben! Uiteindelijk zijn we niet verder gekomen dan de derde kroeg, en hebben we welgeteld 10 minuten in het water gelegen op de opblaasband! Voordat we het wisten ging de zon helaas weer onder, en moesten we per Tuk-Tuk terug naar Vang Vieng. Uiteraard waren we onze opblaasbanden kwijt, dus naar onze borg konden we fluiten. Maar het mocht de pret allemaal niet drukken, het was een fantastische dag! Jammer van de volgende ochtend, dat dan weer wel. Maar daar hebben ze in Vang Vieng een oplossing voor bedacht; Friends! In zo'n beetje elke loungebar of restaurant zenden ze eindeloos de serie Friends uit! Werkelijk de hele dag, en daar hebben we gretig gebruik van gemaakt! Na een dagje Friends werd het tijd voor een volgende activiteit, kajakken! We kozen voor een dagje dat bestond uit, tuben in een grot, een kleine trekking naar de olifantentempel en 10 km kajakken! Met name het kajakken was prachtig, want Laos heeft prachtige natuurgebieden!

Na 4 dagen feesten besloten we gezamenlijk door te reizen naar de stad Luang Prabang. Deze stad wordt de culturele hoofdstad van Laos genoemd en werd in 1995 toegevoegd aan de werelderfgoed lijst van UNESO. Luang Prabang heeft tientallen tempels, fraaie Frans-Indochinese architectuur, schitterende natuur en het meest belangrijke Boeddhabeeld van Laos. Terecht is Luang Prabang door Unesco uitgeroepen tot World Heritage Site, al zeggen we zelf. Ook bijzonder interessant hier zijn de monniken. Ze hebben er de Wat That, een boeddhistisch klooster, wat een dagelijks ritueel met zich meebrengt. Elke dag lopen er lange rijen in oranje geklede monniken langs de huizen om voedseloffers te verzamelen in hun bedelnap. Dit ritueel begint dagelijks om 6:00 en duurt ongeveer een half uur, vroeg op dus! Het is een soort van Oranje-mars, alleen dan niet naar het voetbalstadion maar van tempel naar tempel. Ook zeer indrukwekkend waren de Kuang Si watervallen. Het water stort vanaf de top via verschillende terrassen naar beneden. Elke terras heeft een eigen mintgroen meertje, waar je prachtig kan zwemmen. Zeker de moeite waard!

Met een klein beetje tegenzin nemen we afscheid van Clare en David en reizen door naar Noord Thailand, Chiang Mai. Tot een volgend verslag!

Petra

Volgende keer als jullie Vientiane bezoeken fiets dan mee met een Nederlandse in Vientiane: www.vientianebycycle.com!

Jeannette

Leuk verhaal weer,en prachtige foto,s!!
Liefs mam en pap!