ReisMee met Marieke en Roy!

Chiang Mai en Hong Kong

We hadden tijdens de voorbereiding van onze reis besloten om Thailand in drieën te knippen, dat is plan technisch gezien wat makkelijker en je betaalt toch niets voor een visum! Deel twee was nu aan de beurt, het noorden van Thailand. We vlogen op Chiang Mai, dus daar begonnen we aan onze reis richting Bangkok wat ongeveer 700km verderop ligt.

In Chiang Mai is er enorm veel te doen en er zijn veel bezienswaardigheden. We nemen rustig onze tijd voor deze stad met 700.000 inwoners. Het blijkt een levendige stad met prachtige tempels, de één nog mooier dan de ander! Dit zijn we eigenlijk niet zo gewent, normaal hangt Lord Buddha bijvoorbeeld vol met neon kerstlichtjes en nepplanten. Maar niet in Chiang Mai. De tempels zijn hier ‘classy', met kleuren die bij elkaar passen en mooie schilderingen op de muren. De meeste tempels in de binnenstad liggen op loopafstand van elkaar. Maar de mooiste tempel van Chiang Mai ligt net buiten de stad, de Doi Suthep-tempel. De Doi Suthep is één van de bergen die om Chiang Mai heen liggen. Hier is de tempel op een helling gebouwd. Om er te komen moet je 306 treden op en dan kom je uit op een groot plein waar alles goud gekleurd is. Een (letterlijk) schitterend gezicht.

Chiang Mai is een heerlijke stad om rond te lopen met een imposante stadsmuur en gezellige pleintjes. Elk pleintje heeft wel een straatmuzikant of gekke hippies die op een trommel slaan. Uiteraard allen met principiële buttons en t-shirts.

Maar de leukste attractie van Chiang Mai is toch wel; de Flight of the Gibbon. Via 39 ziplines ‘vlieg' je over het tropisch regenwoud op een uur afstand van Chiang Mai heen. We passeerden daarbij ook diverse bruggen, en uiteraard nog een abseil van een ruim 40 meter hoge boom! Met als doel, de Gibbons (apen) spotten. Ladies and gentlemen, we've seen them! ( zie foto's en filmpjes voor bewijs). De langste zipline was overigens ongeveer 600meter lang. Ook is er een zipline waar je aan één enkel touw vast zit en als een vrijvliegende Tarzan door de lucht zeilt om met een (lichte) klap in een net te belanden. En dat allemaal zo'n ruime 100meter boven de grond! Het was echt een te gekke ervaring! We worden nog adrenaline-junkies met dit soort acties.

We zijn nog de dierentuin van Chiang Mai geweest, en dat is lachen! In Zuid-Oost Azië doen ze niet zo moeilijk met allerlei regeltjes, alles is hier mogelijk! Dus ook in de dierentuin, waar je alle dieren kan voeren! Zo had Marieke het al snel aan de stok met een roodsnaveltok (lees. vogel van de Lion King, Zazu). En werd Roy achterna gezeten door een groep vervelende hertjes. Verder ook nog snacks bezorgd aan tijgers, leeuwen, flamingo's, olifanten, giraffes, vogels en apen. We voelden ons net pizzabezorgers, die in plaats van fooi, wat kwijl in de hand werd gedrukt.

Na deze beestenboel hielden we het voor gezien in Chiang Mai, en vertrokken we via Ayutthaya (een heul klein plaatsje vlakbij Bangkok, met een boel oude ruïnes) en Bangkok naar Hong Kong!

Na een korte vlucht kwamen we aan in het enorme Hong Kong. De stad heeft zo'n 7 miljoen inwoners en bestaat grotendeels uit eilanden. We verbleven op het deel Kowloon. We hadden via het vliegveld een reservering gemaakt bij Sincere House. Komen we aan bij Sincere House, blijkt er in dit gebouw wel 8 guesthouses te zitten! Allemaal onder de algemene naam Sincere House. Gelukkig kon Roy de officiële naam nog herinneren en zaten we snel op onze knusse kamer van 6m² incl. badkamer (1m²). Er wordt hier grof geld betaald voor elke vierkante meter!

We hebben zo nu en dan ook bij de Starbucks gezeten. We maakten er op een dag kennis met Jim uit Kentucky, USA. Voor zijn werk is hij veel in Hong Kong en China, maar de volgende ochtend vloog hij weer terug naar the States. We hadden leuke gesprekken over o.a. de ervaringen die we allen hadden uit Azië. Jim; 'Later wil ik ook zeker dat mijn kinderen landen bezoeken in Azië, Europa en Afrika bijvoorbeeld'. Roy en Marieke 'Ja klinkt als een goed idee Jim, dan zien je kinderen andere culturen e.d.' We dachten in werkelijkheid 'Is dit wel een Amerikaan? Een Amerikaan geïnteresseerd in andere culturen? Bijzonder!'. Jim 'Nou nee dat interesseert me niet! Gewoon om te laten zien hoe goed ze het thuis wel niet hebben!' Aha, dat zijn weer de Amerikanen zoals we die kennen!

In Hong Kong kan je veel markten bezoeken, goedkoop winkelen, enorm duur winkelen, leuke wijkjes verkennen, lekker eten, tripjes met ferry's maken, mooie tempels bezoeken, hoge uitzichtpunten opzoeken en naar Disneyland! Dit hebben we dan ook allemaal gedaan. Disneyland Hong Kong is kleiner dan Parijs, maar net iets grootser uitgevoerd. We zijn in de ICC-tower geweest, de hoogste toren van Hong Kong waar we erg decadent hebben genoten van een buffet van chocolade-desserts bij the Chocolate Library op de 103e verdieping (intussen heet het restaurant Café 103). Ook zijn we the Peak op gegaan, waar je een supermooi uitzicht hebt over de skyline van Hong Kong Island en Kowloon Island. Buiten Hong Kong is nog veel meer te doen, met name qua natuurgebieden, maar daar zijn we helaas niet aan toe gekomen.

We zitten nu op de helft van onze reis en deel Zuid Oost Azië is grotendeels voorbij.

Frown
Nu gaan we weer naar de westerse wereld, namelijk Australië!
Laughing
We beginnen daar met een kleine week in Sydney en vervolgen de reis met 3 weken rondtrekken en kamperen met de camper! Maar daarover meer in een volgend reisverhaal!

Liefs Roy en Marieke

Betty

dag dierbaren,
jullie zijn al even in Sydney, zoals ik op facebook zag. Maar dit is wel heel leuk om te lezen. Veel bekende dingen van jullie trip in noord Thailand. Hongkong is wel heel groots, qua gebouwen. Leuk dat jullie er toch makkelijk ? de weg konden vinden. Ik heb geen reactie gehad op de aankomst van jullie boodschappen in An Hoi. Bericht wel ontvangen?
Veel plezier in Australie

bertus

geweldig om dit allemaal te lezen ,heerlijk die belevenissen geniet ervan ik blijf mee lezen en geniet zo ook een beetje

Jeannette,

Weer genoten van jullie verhaal en foto,s,
En dan lekker genieten met de camper,ben benieuwd,heel veel plezier en doe voorzichtig!!!