ReisMee met Marieke en Roy!

Phnom Penh en Sihanoukville, gruwelen en relaxen

We hebben 2 nachten volledig in stijl doorgebracht in de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh.
We verbleven in een Irish Pub, genaamd Rory's Pub, die geheel volgens traditie gerund wordt door een Amerikaan.

In de stad wonen bijna een miljoen mensen. Maar dit is ook anders geweest, namelijk tijdens de tijd van de Khmer Rouge, Pol Pot-regime van 1975- 1979. Dit is ook de grootste reden van ons bezoek aan Phnom Penh.

Bij Phnom Penh liggen de Killing Fields, een boomgaard waar ruim 20.000 mensen zijn vermoord. In de stad ligt S-21 (Tuol Sleng), een oude middelbare school die in de tijd van Pol Pot omgetoverd was tot een gevangenis. Hier werden vooral martelpraktijken uitgevoerd.

We hadden 1 hele dag in Phnom Penh en die hebben we ook helemaal gevuld. Chad (de Amerikaan van de Irish Pub) had voor ons een echte cowboy-TukTuk-driver geregeld. Met cowboyhoed, geruit sjaaltje om de nek en een hillbillie Amerikaans-Engels-Cambodjaans accent reed hij ons allereerst naar the Killing Fields en daarna naar Tuol Sleng.

Zo gruwelijk als de beschrijving hierboven, zo gruwelijk waren de verhalen ook. We hebben een audiotour gedaan op the Killing Fields, waarbij je de bekentenissen van de Khmer Rouge-mensen kon horen. Verhalen over mannen die baby's bij de voeten pakken en vervolgens tegen een boom (the Killing Tree) smeten om ze daarna in een kuil te mikken.
Overal waren kuilen, massagraven, en er is later een soort kapel gebouwd waar de schedels en grote botten getoond werden. Net zo gruwelijk was S-21, oude klaslokalen met bedden en foto's van de mensen die daar gemarteld zijn. En dan te bedenken dat dit zo'n 30 jaar geleden is gebeurd...

Gelukkig zette de cowboy-TukTuk ons daarna bij de central market van Phnom Penh af, waar je alles wat je nodig hebt, kan kopen. Daarna werden we bij de pub afgezet. Vanuit daar zijn we naar het Royal Palace gelopen, waar we alle ellende met mooie, vredige gebouwen en (buddha)beelden van ons af konden spoelen.

De dag erna zijn we met de bus naar badplaats Sihanoukville gereden. Met de verwachting van een vredig haventje werden we verrast door Lloret de Mar-achtige sferen. Hier hebben we dan ook uitgebreid gebruik van gemaakt...lekker chillen op het strand en rondgetoerd op de automatische motor. We hebben ook een te gekke jungletocht gemaakt. Deze duurde zo'n 3,5uur en we hebben 11km gelopen. Als we het goed begrepen hebben van de extreem aardige, maar matig engels sprekende tourguide, hebben we ong. 500m geklommen. We hadden een prachtig uitzicht op een rots die uit de jungle stak, waar we ook rustig op mochten staan. Een keer struikelen en je bent zo plat als een dubbeltje, maar verder geen probleem hoor!

We zijn hier helemaal tot rust gekomen en gaan vanavond met de nachtbus door naar Saigon, Vietnam! Vietnamese loempia's, kom maar op!

Karine

Succes met de busreis!

tera

he jakkes wat een enge verhalen, hopelijk hebben jullie geen nachtmerries ervan gekregen.
Geniet lekker van de loempia,s met of zonder hete saus.
dikke knuf.